Wypadek komunikacyjny – jak zgłosić szkodę i uzyskać odszkodowanie powypadkowe NNW?

Odszkodowanie trudno uzyskać? – to mit! Ubezpieczyciele zaniżają kwoty odszkodowań? – to fakt. Dowiedz się, jak prawidłowo zgłosić szkodę do ubezpieczyciela i uzyskać pieniądze w pełnej należnej kwocie.

Postępowanie na miejscu wypadku

Kluczowe w dochodzeniu odszkodowania jest prawidłowe postępowanie jeszcze na miejscu zdarzenia. Jeśli doszło do niegroźnej kolizji i uczestnicy wypadku uznali, że wzywanie policji nie jest konieczne, powinni oni spisać porozumienie powypadkowe. Dokument taki zawiera zwyczajowo:

  • dane osobowe obu stron,
  • dane pojazdów (marka, model, rocznik),
  • nr polisy OC sprawcy,
  • opis okoliczności wypadku,
  • opis powstałych szkód,
  • dane świadków, jeśli można ich wskazać,
  • wysokość kwoty odszkodowania, która zaspokoi roszczenia poszkodowanego.

W przypadku natomiast, gdy na miejsce zdarzenia wezwano policję, funkcjonariusz, po ustaleniu uczestników i dokonaniu oględzin miejsca wypadku, tworzy zawierającą niezbędne informacje notatkę policyjną.

Zgłoszenie szkody… nie zawsze takie proste

Mając dane sprawcy wypadku, wystarczy zgłosić się do towarzystwa ubezpieczeniowego – tego, w którym sprawca wykupił OC (likwidacja szkody następuje z jego polisy).

Jeśli jednak nie wiesz, do której ubezpieczalni się zwrócić (np. sprawca nie podał nazwy firmy ubezpieczeniowej), skorzystaj ze strony internetowej Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (www.ufg.pl): kliknij „Baza OC i AC”, wybierz „Sprawdzenie ubezpieczenia OC”, a następnie „Identyfikacja umowy OC na dzień”, by w dostępnym formularzu wpisać numer rejestracyjny lub numer VIN pojazdu, aktualną datę i podać kraj. Na podstawie tych danych system UFG wskaże, w jakiej firmy sprawca posiada ubezpieczenie.

Zgłoszenia szkody można dokonać osobiście, w oddziale ubezpieczyciela, a współcześnie również przez internet, przy pomocy gotowego formularza na stronie www wybranej ubezpieczalni.

Zgłoszenie zajmuje zaledwie kilka minut. I jest dziecinnie proste. Jest jednak drobne „ale”. Zdarza się, że:

  • poszkodowany nieprawidłowo oszacował wartość rekompensaty, którą chciałby i którą ma prawo uzyskać,
  • całościowe skutki wypadku można oszacować dopiero po pewnym czasie (np. po przeprowadzeniu badań lekarskich lub ekspertyzy przez rzeczoznawcę),
  • sprawa wypadku jest bardziej skomplikowana i wymaga dostarczenia do ubezpieczalni dodatkowych dokumentów (przeczytasz o nich w artykule PORADNIK POSZKODOWANEGO. DOKUMENTY – ODSZKODOWANIE, ZADOŚĆUCZYNIENIE, RENTA), na podstawie których możliwe jest poprawne wyliczenie pełnej kwoty stosownego odszkodowania, zadośćuczynienia czy renty.

Oczywiście, wymagane dokumenty, wspomniane w wymienionym wyżej linku do poradnika, można zebrać i dostarczyć ubezpieczycielowi osobiście. Ale zadanie to może zająć wiele czasu i… być skazane na porażkę, sprawiając, że poszkodowany – mały człowiek – będzie na własną rękę walczył z ubezpieczycielem – wielką machiną, która mimo wszystko stawia na własny zysk i nie jest skora do milionowych wypłat. Dlatego rozwiązaniem zdecydowanie bezpieczniejszym, a przede wszystkim pozwalającym na uzyskanie nierzadko wielokrotnie wyższego odszkodowania, jest skorzystanie z pomocy prawnej, np. radcy prawnego.

Radca prawny nie tylko zgłosi szkodę, pomoże w zebraniu wszelkiej dokumentacji, zapewni wsparcie w obliczeniu i uzasadnieniu kwoty odszkodowania, lecz także będzie mógł pełnić funkcję pełnomocnika w sądzie i przed stroną postępowania odszkodowawczego.

Zwrócenie się o pomoc do radcy prawnego, jeszcze przed samodzielnym zgłoszeniem się do ubezpieczyciela, ochroni także poszkodowanego przed podpisaniem zazwyczaj, w 99% przypadków, niekorzystnej ugody z ubezpieczycielem.

KancelariaPikula.pl

Related Post